Monday, May 27, 2013

REVIEW ~ ARTOGRAPH LIGHTPAD

ARTOGRAPH LIGHTPAD 
~ portabelt ljusbord

Jag har länge gått och suktat efter det lilla ljusbordet från Artograph och sen några veckor tillbaks är det mitt.
Lightpaden finns i vad jag har sett två olika storlekar, ett i A4 med en skärm som ett B5 och en i A3 med B4-skärm. De är platta och väger väldigt lite. 
Jag köpte mitt på "Material" vid Medborgarplatsen. 
Jag har redan flera ljusbord, både på Lost Comet (ateljen) och hemma och alla är bra på sitt sätt och fyller lite olika funktioner. Men fick jag bara välja ett, skulle det bli detta.

FÖRDELAR:
Fördelarna är många. 
För det första är det rysligt enkelt att ta med sig (alltså perfekt för tecknarevent på bortaplan ex 24h-serien) och väger nästan ingenting och tar på grund av sin tunna design inte mycket plats i handväskan. Min tidigare erfarenhet av tunna ljusbord är att ljuset är märkbart svagare än hos stationära ljusbord, men på denna modellen är det en väldigt kraftig ledlampa med kallt ljus som gör teckningslinjerna mycket tydligare. 
På vanliga stationära ljusbord med stark lampa händer det ofta att jag får ta en paus mitt i ritandet för att bordet blivit så varmt att jag nästan bränner mig, vilket aldrig inträffar på detta.

NACKDELAR:
Teckningsytan som är ganska liten på mitt bord kan jag inte riktigt se som ett problem eftersom jag valde ett som skulle vara enkelt att ta med mig. En sak jag dock känner saknas som jag verkligen önskar se på kommande modeller, är ett uppladdningsbart batteri. endast då blir den 100% portabel. Nu är jag beroende av en sladd, vilket gör att jag inte kan använda det utomhus hur som helst.  

Jag skulle säga att detta lilla ljusbord är värd sin dubbla vikt i guld, eftersom det är så lätt.
 


2 comments:

  1. Tack för tipset !! :D Kanske blir en sån när den stationära slutar funka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt klart ett lättare alternativ på resande fot :)

      Delete

Välkommen att kommentera eller fråga någonting ❤